LA ENSEÑANZA DE LA LENGUA INDÍGENA Y EL DESARROLLO DE LA INTERCULTURALIDAD EN LAS HORAS DE CLASES DE LENGUA NATIVA COMO L1 Y L2 EN EL PERÚ

Marco Antonio Lovón Cueva, Danny Loysi Chávez Sánchez, Edgar Mauro Yalta Gonzales, Ana María García Liza

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

11 Citas (Scopus)

Resumen

Intercultural bilingual education (IBE) in Peru is not homogenous. The learning and teaching situations of indigenous languages are different, as is the application of the concept of interculturality. Native languages can be found in a first or second language state. The purpose of this research is to analyze two IBE situations in Peru. To this end, the Shipibo and Ashaninka realities are reviewed. Methodologically, this paper describes and compares their educational contexts. The work concludes with an emphasis on teaching and learning according to the priorities of each sociolinguistic situation.

Título traducido de la contribuciónTHE TEACHING OF THE INDIGENOUS LANGUAGE AND THE DEVELOPMENT OF INTERCULTURALITY DURING NATIVE LANGUAGE CLASSES SUCH AS L1 AND L2 IN PERU
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)179-203
Número de páginas25
PublicaciónBoletin de la Academia Peruana de la Lengua
N.º67
DOI
EstadoPublicada - ene. 2020
Publicado de forma externa

Palabras clave

  • Ashaninka
  • Shipibo
  • bilingualism
  • education
  • interculturality

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'LA ENSEÑANZA DE LA LENGUA INDÍGENA Y EL DESARROLLO DE LA INTERCULTURALIDAD EN LAS HORAS DE CLASES DE LENGUA NATIVA COMO L1 Y L2 EN EL PERÚ'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto